Z jakich elementów składają się chłodnice oleju?
Chłodnica oleju hydraulicznego jest urządzeniem odpowiadającym za ustalenie równowagi cieplnej układu hydraulicznego. Jej zadaniem jest absorpcja tzw. energii strat, dzięki czemu temperatura układu zostaje zoptymalizowana. Dostępne na rynku urządzenia różnią się budową, jednak wszystkie składają się z podobnych elementów podstawowych. Poniżej wyjaśniamy, jak zbudowana jest chłodnica.
Jak działa chłodnica oleju hydraulicznego?
Na rynku dostępne są rozmaite rodzaje chłodnic, różniące się nie tylko zastosowanym czynnikiem chłodzącym (chłodnice wodno-olejowe, chłodnice olejowo-powietrzne), ale także wielkością i parametrami. Oprócz standardowych urządzeń wprowadzane są coraz doskonalsze modele wyposażone w szereg nowatorskich rozwiązań optymalizujących ich pracę. W najczęściej stosowanych chłodnicach czynnikiem odprowadzającym nadmiar ciepła jest powietrze, które chłodzi olej i zwraca go z powrotem do zbiornika. Proces ten odbywa się dzięki pompie napędzanej przez silnik. Główna część chłodnicy oleju, czyli wymiennik ciepła, jest wyposażony w otwory wejściowe i wyjściowe. Powietrze przechodzące przez wymiennik ciepła trafia dalej na wentylator dzięki specjalnej kierownicy.
Dodatkowe elementy w nowoczesnych chłodnicach
Często stosowanymi w nowoczesnych chłodnicach elementami są czujniki temperatury i regulatory do automatycznego załączania pracy wentylatora z funkcją soft-startu. Ich wnętrza chronione są przez solidne obudowy, które umożliwiają pracę w trudnych warunkach. Niektóre urządzenia wyposażone są w termostat, który sprawia, że wzrost temperatury ponad określony poziom powoduje otwarcie zaworu i napływ cieczy do radiatora, a spadek – zamknięcie zaworu. Obwód rozładowania obejściowego, zwany bypassem, to element, który zapobiega negatywnym skutkom skoków ciśnienia – opowiada specjalista z Cran Lift Hydraulika Siłowa.
Jak wybrać odpowiednią chłodnicę oleju?
Wybierając chłodnicę oleju hydraulicznego, trzeba brać pod uwagę przede wszystkim wielkość przepływu w układzie hydraulicznym, jej gabaryty oraz napięcie elektryczne (najczęściej do wyboru jest 12 V lub 24 V). Jej montaż jest dość prosty. Trzeba jednak pamiętać, by zamontować ją na powrocie oleju hydraulicznego w układzie. W razie wątpliwości najlepiej przed montażem poradzić się specjalistów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana